توليد محضولات پللاستيكي توليد محضولات پللاستيكي .

توليد محضولات پللاستيكي

موارد مصرف پلاستيك در زندگي

براي آشنايي بهتر با اين ماده لازم است بدانيد كه كلمه پلاستيك به موادي اطلاق مي‌شود كه در قالب‌هاي معيني ريخته شده، خم مي‌شوند و به شكل مورد نظر در مي‌آيند. مواد پلاستيك همان پليمرها و مواد مصنوعي هستند كه به كمك مواد پتروشيمي توليد شده و براي موارد مختلف به مصرف مي‌رسند.

انواع مختلفي از مواد پلاستيك وجود دارد كه در حال حاضر در دنيايي كه زندگي مي‌كنيم و حتي در منازل ما يافت مي‌شود و از آن‌ها استفاده مي‌كنيم.
با اين حال ماده اوليه مورد استفاده براي توليد هر كدام از اين مواد به كاربرد آن‌ها بستگي دارد. مواد پلاستيكي قابل استفاده در توليد هر كدام از اين محصولات قابل بازيافت بوده و نماد و كد عددي خاصي دارند.

مصرف پلاستيك در محصولات خانگي

صنعت توليد لوازم خانگي بخش عمده‌اي از توليد مواد پلاستيك را بر عهده دارد. آن‌ها مواد پلاستيك و پليمر را در ميزان انبوه استفاده مي‌كنند، تا جايي كه اگر نگاهي به اطراف خود بيندازيم، مشاهده خواهيم كرد كه اين محصولات زندگي ما را در بر گرفته است.

با تمام چالش‌ها و مضراتي كه آن‌ها براي محيط زيست و برخي موارد سلامتي انسان به وجود مي‌آورند، نمي‌توان افزايش زيبايي و كارايي آن‌ها را در طراحي محصولات خانگي ناديده گرفت.
در يخچال فريزرها، ماشين لباسشويي يا ظرفشويي، چرخ گوشت و بسياري از محصولات برقي ديگر نيز، از انواع مواد پلاستيك استفاده شده است. پلي آميدها، پلي كربنات، پلي استايرن، پلي اتيلن ترفتالات و محصولاتي مانند آن‌ها از جمله مواد اوليه مورد نياز براي توليد محصولات و لوازم خانگي هستند.

مواد مورد نياز در ساخت لوازم خانگي

لوازم پلاستيكي مانند سبدهاي آشپزخانه، تي يا جاروهاي پلاستيكي، سطل زباله و يا گلدان، ملزومات سرويس بهداشتي و يا حمام، همه و همه با استفاده از مواد پلاستيك ساخته شده‌اند.
بسياري از اين مواد به كمك پلي اتيلن، نايلون، پلي استايرن، پلي پروپيلن، پلي استر، پلي كربنات و پلي اورتان و اكريليك ساخته شده است كه با توجه به نوع مورد استفاده، بهره گيري از هر كدام متفاوت خواهد بود.

 

مطالب پيشنهادي :

كاربرد پلاستيك‌ها در صنعت كشاورزي
جوانب مثبت و منفي ظروف پلاستيكي غذا

موارد مصرف پلاستيك

محصولاتي كه به واسطه مواد پلاستيك گرانول و يا پلي اتيلن و پلي استر يا ساير مواد ساخته شده‌اند، در بخش‌هاي مختلفي به كار گرفته مي‌شوند.
دهه شصت ميلادي آغاز استفاده و جايگزيني مواد پلاستيك با بسياري از مواد ديگر مانند محصولات فلزي، چوبي، شيشه‌اي و يا طبيعي بود كه از آن‌ها به مقدار قابل توجهي استفاده مي‌شد.

به عنوان مثال بسياري از منسوجات در گذشته با استفاده از نخ، پنبه، پشم و يا ابريشم توليد مي‌شدند، با اين حال امروزه موادي مانند اكريليك، پلي استر و نايلون براي توليد لباس به كار مي‌رود.

كفش‌هايي كه در ابتدا توليد مي‌شدند با استفاده از مواد چرمي بودند، با اين حال امروزه از مواد پلاستيك براي ساخت انواع كفش‌هاي ورزشي از PVC و يا پلي اورتان استفاده مي‌شود.

در گذشته براي ساخت درب و پنجره‌ها از مواد فلزي و يا چوبي استفاده مي‌شد، در حالي كه امروزه PVC كاربرد بيشتري دارد.
علاوه بر آن براي ساخت بسته بندي مواد غذايي و توليد انواع ظروف از پلي استر يا انواع پلي پروپيلن و پلي اتيلن استفاده مي‌شود، در حالي كه در گذشته سراميك، شيشه و فلز رايج‌تر بوده است.

بسياري از محصولاتي كه در حال حاضر از آن‌ها استفاده مي‌شود، انواع PVC مي‌باشد، به عنوان مثال بسياري از عايق‌هاي الكتريكي و يا پوشش‌هاي صندلي كه براي ساخت انواع مبلمان به كار مي‌رود، لوله كشي‌هاي مورد نياز براي ساختمان‌ها و منازل نيز از جمله موارد مصرف آن‌ها به شمار مي‌آيد.

چرا استفاده از مواد پلاستيك رايج است؟

عدم وجود عوارض جانبي در اين مواد باعث مي‌شود تا در تماس با حلال‌ها، اسيدها، مواد قليايي و يا حتي ساير مواد شيميايي كمترين واكنش را نشان دهند. علاوه بر آن اگر به مدت طولاني در معرض رطوبت قرار گيرند، مانند انواع فلز در معرض زنگ زدگي قرار نمي‌گيرند يا شبيه مواد چوبي نيستند كه دچار مشكلاتي مانند پوسيدگي قرار گيرند.

اگرچه براي توليد يك قطعه فلزي لازم است تا از ماشين كاري نيز استفاده شود، با اين حال مواد پلاستيك اين امكان را ايجاد مي‌كنند تا بدون نياز به اين ماشين آلات و تنها به كمك قالب‌هاي تزريق پلاستيك، شكل مورد نظر توليد شود.

نايلون يك ماده سخت و مستحكم است كه هنگام انتقال قطعات در ماشين آلات استفاده مي‌شوند، به اين دليل كه ضريب اصطكاك كمي دارند.

عدم رسانايي در اين ماده باعث مي‌شود تا براي توليد انواع وسايل و ابزارآلات برقي يك گزينه مناسب و ايده آل باشد. مواد پلاستيكي زماني كه در نقطه ذوب مورد نظر قرار مي‌گيرند، قابل تغيير به شكل‌هاي مورد نظر هستند، از طرفي قابل بازيافت هستند و با كاهش هزينه‌هاي اوليه توليد اين قابليت را دارند كه مجددا به چرخه توليد بازگردند.

با توجه به دوام و مقاومت مواد پلاستيكي مي‌توان از آن‌ها براي توليد انواع منسوجات استفاده كرد، از طرفي به اين دليل كه در برابر انتقال حرارت عايق مناسبي هستند، در صنعت از آن‌ها براي ساخت ابزار، لوازم خانگي و يا درب و پنجره نيز استفاده مي‌شود.

تمام ويژگي‌هاي بيان شده، بخشي از قابليت‌هاي مواد پلاستيك گرانول و ديگر موادي است كه ماهيت پلاستيكي دارند، به همين دليل امروزه بسياري از صنايع نيازمند توليد اين مواد است، با اين حال لازم است كه مسئله بازيافت و جداسازي آن‌ها و عدم رها كردن هر گونه ماده پلاستيكي در طبيعت جدي گرفته شود، چرا كه باعث مي‌شود مصرف اين ماده تا حد قابل توجهي كاهش يافته و به حفظ محيط زيست كمك شود.
كيفيت گرانول در مواد بازيافتي اهميت ويژه‌اي دارد.

 

 

 

منبع : www.mavadplastic.ir


برچسب: پلاستيك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۶:۱۷ توسط:ياسمن نادري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :