توليد محضولات پللاستيكي توليد محضولات پللاستيكي .

توليد محضولات پللاستيكي

مزاياي مواد پلاستيك نسبت به فلز

مواد پلاستيك از پليمرهاي مصنوعي و يا مواد طبيعي موجود در طبيعت ساخته شده است. پليمرهاي مصنوعي شامل زنجيره‌هاي طولاني از اتم‌ها هستند كه در الگوهاي مشخصي قرار دارند. بسياري از آن‌ها نسبت به پليمرهاي طبيعي طولاني‌تر هستند. بسياري از اين خواص موجب مي‌شود كه اين ماده سبك و انعطاف پذير باشد.
شناخت اولين پلاستيك توسط جان وسلي هيات در سال ۱۸۶۹ به خودي خود انقلابي در بسياري از صنايع بود، چرا كه به واسطه آن محدوديت‌هاي آن‌ها كاهش مي‌يافت.
اولين پلاستيك كاملا مصنوعي در سال ۱۹۰۷ توسط باكلند ساخته شد كه باكاليت نام گرفت. با شهرت و نام آوري اين ماده، بسياري از شركت‌هاي مختلف شيميايي براي به كارگيري و مصرف آن، سرمايه گذاري‌هاي متعددي انجام دادند. جنگ جهاني دوم پيشرفت بيشتري را در اين عرصه به وجود آورد تا جايي كه صنايع ساخت آن در بسياري از نقاط جهان گسترش يافت.
دهه ۵۰ باعث شد تا صنايع مختلف مواد پلاستيك گرانول را جايگزين فلزات كنند. پس از آن اختراع رزين‌هاي پلاستيكي پا به عرصه ظهور گذاشتند.

توليد به كمك مواد پلاستيكي

در مرحله ساخت فرايند برش و شكل دادن انواع مواد پلاستيك براي توليد محصول نهايي انجام مي‌شود. امروزه دستگاه‌ها و ماشين آلاتي كه به اين منظور وجود دارند، براي مواد پلاستيكي در دسترس و متداول مي‌باشند.

در حالت كلي مي‌توان گفت كه نتايج ساخت مواد پلاستيك تا حد زياد و قابل توجهي به نوع رزين پلاستيكي كه استفاده مي‌شود، بستگي دارد، اين ماده در مقايسه با فلز ويژگي‌هاي بارزي دارد كه برخي از آن‌ها شامل موارد زير است:

۱- ايجاد اشكال مختلف به كمك پلاستيك به دليل پايين بودن نقطه ذوب و قابليت انعطاف پذيري بالا

۲- قابليت رنگ آميزي مواد پلاستيك گرانول و كاهش هزينه‌ها

۳- سهولت در ساخت قطعات پلاستيكي نسبت به فلزات

۴- سبك وزن بودن مواد پلاستيك در مقايسه با همتايان فلزي آن

۵- مقاومت قطعات پلاستيكي در برابر واكنش‌هاي شيميايي

 

 

مزاياي مواد پلاستيك نسبت به فلز

بسياري از ويژگي‌هاي موجود در پلاستيك باعث شده است تا آن‌ها نسبت به فلزات كاربردهاي صنعتي بيشتري داشته باشند.

  1. انعطاف پذيري در طراحي
  2. ويژگي مقرون به صرفه بودن پلاستيك
  3. بازيافت پلاستيك
  4. افزايش ايمني
  5. طول عمر
  6. فرايند سريع ساخت

در ادامه هر يك از موارد فوق را توضيح خواهيم داد.

۱. انعطاف پذيري در طراحي

مباني ساخت مواد پلاستيك به صورتي است كه انعطاف‌ پذيري در طراحي را امكان‌پذير مي‌كند. رزين‌هاي پلاستيكي خواص ويژه خود را دارند و در مقايسه با فلزات انعطاف پذيري بيشتري ارائه مي‌دهند. براي بسياري از صنايع پليمرها از نظر طرح، بافت و هندسه نياز به تكنيك‌هاي ويژه‌اي دارند، با اين وجود نسبت به فلز انتخاب مناسب‌تري خواهند بود، چرا كه پياده سازي طرح مورد نظر در آن‌ها بسيار آسان است.
تكنيك‌هاي مدرن در قالب گيري و تزريق اين ماده، باعث مي‌شود تا امكان ايجاد طرح‌ها و قطعات متفاوت فراهم شود، در نتيجه حتي قطعاتي كه هندسه آن‌ها بسيار پيچيده است، به كمك اين ماده قابل ساخت خواهند بود.

۲. ويژگي مقرون به صرفه بودن پلاستيك

رزين‌هاي پلاستيكي در مقايسه با فلز بسيار ارزان‌تر هستند. توليد و هزينه‌هاي ساخت قطعات پلاستيك بسيار كمتر از ساير مواد خواهد بود. صرف نظر از حجم قطعات مورد نياز در ساخت، پلاستيك مي‌تواند يك گزينه مقرون به صرفه نسبت به همتايان فلزي خود محسوب شود. ساخت ابزار آلات به كمك مواد پلاستيكي بسيار سريع‌تر اتفاق مي‌افتد، اين كار باعث مي‌شود تا قيمت‌ها تا ميزان قابل توجهي كاهش يابند.

 

 

مطالب پيشنهادي :

بسته بندي پلاستيكي
مزايا بسته بندي با نايلون شيرينگ

 

 

۳. بازيافت پلاستيك

موارد مصرف پلاستيك در زندگي بسيار زياد است. يكي از ويژگي‌هاي قابل توجه در مواد پلاستيك اين است كه آن‌ها قابل استفاده مجدد هستند، به عبارت بهتر به كمك بازيافت مي‌توان آن‌ها را به چرخه عمر بازگرداند. اين بزرگ‌ترين  مزيتي است كه پلاستيك نسبت به فلز ارد.

اين مواد مي‌توانند چندين بار ذوب شده و مجددا مورد استفاده قرار گيرند، كه اين يك راه حل اقتصادي براي صاحبان صنايع مختلف خواهد بود.

از آنجايي كه قطعات فلزي پس از تخريب نيز به دور ريختن و جايگزيني دارند، مي‌توان در اين زمان از بازيافت چندباره پلاستيك براي ساخت و توليد استفاده كرد.اين ويژگي مي‌تواند به كاهش زمان مورد نياز براي توليد مواد جديد كمك كند.

۴- افزايش ايمني

ساخت قطعات فلزي خطرات ايمني خاص خود را به همراه خواهد داشت. مشكلاتي كه اين ماده مي‌تواند ايجاد كند، به مراتب جدي‌تر و خطرناك‌تر از پلاستيك خواهد بود، با اين حال مواد پلاستيكي نرم، تطبيق پذير و فاقد لبه‌هاي تيز و برنده هستند كه باعث مي‌شود اين ماده ايمن‌تر باشد.

 

۵- طول عمر

دوام بالاي ماده پلاستيكي نسبت به فلز در برابر حملات شيميايي، فيزيكي و آب و هوا باعث مي‌شود كه طول عمر اين ماده بيشتر باشد. مقاومت بيشتر پلاستيك به افزايش اين طول عمر كمك مي‌كند.

۶- فرايند سريع ساخت

با توجه به ويژگي‌هاي مورد نياز در ساخت، فرايند توليد به واسطه مواد پلاستيك با سهولت بيشتري انجام مي‌شود. در هنگام كار با اين ماده طراحان مي‌توانند چندين بخش را در قالب‌هاي يكسان قرار دهند، اين كار باعث صرفه اقتصادي خواهد شد.

بسياري از اين ويژگي‌ها به علاوه سبك وزن بودن اين ماده، باعث شده است تا صنايع متعددي در به كارگيري اين ماده اقدامات لازم را انجام دهند، تا جايي كه اگر به اطراف خود نگاه كنيد، خواهيد ديد كه حتي بسياري از لوازم خانگي و مصرفي روزمره به واسطه خانواده پلاستيك توليد شده است، به همين دليل است كه روزانه شاهد مصرف روزافزون آن در سراسر جهان هستيم.

 

 

منبع : www.mavadplastic.ir


برچسب: پلاستيك، مواد پلاستيك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۵:۵۱ توسط:ياسمن نادري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :